چند راهکار برای حل بوی بد ماشین ظرفشویی

جدیدترین مقالات

یکی از مسائلی که هنگام کار با ظرفشویی ممکن است با آن روبرو شوید، ایجاد بوی بد در دستگاه است. شما می‌توانید برخی از مشکلات ظرفشویی را خودتان به راحتی با به کار بستن راهکارهای مفیدی حل کنید. برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی نیز راهکارهای مختلفی وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم راجع به چند راهکار برای حل بوی بد ماشین ظرفشویی صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعات مفیدی در این زمینه، ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

علت ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی

پیش از اینکه راهکارهایی جهت رفع بوی بد ماشین ظرفشویی را به شما عزیزان ارائه دهیم، بهتر است بدانید که وقتی دستگاه کار خود را آغاز می‌کند تا پایان فرایند شستشو، در مخزن‌های کناری ذخیره آب، مقداری آب باقی خواهد ماند. در واقع علت انجام این اتفاق این است که پس از تمام شدن کار دستگاه همه بخارهایی که در داخل ماشین است، به بدنه‌های کناری جذب گردند و ظروف را خشک نمایند. وجود این آب در مخزن‌های اطراف باعث می‌شود تا بدنه دستگاه از بین نرود. اکنون فرض کنید شما برای مدت سه ماه است که از دستگاه ظرفشویی خود استفاده نکرده‌اید؛ در نتیجه وجود این آب به همراه مقدار باقیمانده مواد شوینده منجر به ایجاد بوی بد در دستگاه می‌شود. اگرچه این مسئله در بازه زمانی کوتاه مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد؛ اما اگر زمان طولانی‌تر گردد، ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد. از طرفی اگر ماشین ظرفشویی خود را به صورت منظم روشن کرده و از آن استفاده کنید، وجود باقیمانده‌های مواد غذایی به مرور زمان ایجاد بوی نامطبوع خواهند کرد. بنابراین آب داخل مخزن و نمک و مایع جلادهنده و ذرات غذا در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا در دراز مدت بوی بدی ایجاد شده که به سختی از دستگاه خارج می‌شود؛ لذا در هر حالت امکان به وجود آمدن بوی بد از ماشین ظرفشویی وجود دارد. اما نگران نباشید؛ در ادامه می‌خواهیم چند راهکار مفید و موثر را به شما ارائه دهیم تا در صورت بروز این مشکل، بتوانید آن را به راحتی حل کنید.

چند راهکار برای حل بوی ماشین ظرفشویی

  • پاکسازی فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی: اکثر ماشین‌های ظرفشویی دارای یک فیلتر تخلیه هستند که از مسدود شدن مسیر تخلیه آب به وسیله باقیمانده غذاها جلوگیری می‌کند که متاسفانه در اکثر موارد باعث ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی می‌گردد. پس برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقی، فیلتر تخلیه را از کف دستگاه خارج کرده و آن را با آب داغ و شوینده بشویید. می‌توانید از یک برس جهت تمیز کردن سطوح داخلی استفاده نمایید و از نبودن خورده‌های غذا در مسیر، اطمینان لازم را حاصل نمایید.
  • پاکسازی بازوهای آبپاش: اگر خرده‌ها و ذرات غذا در مسیر مجرای بازوهای آبپاش قرار بگیرد؛ ضمن اینکه توانایی دستگاه در تمیز کردن ظروف به شدت کم می‌شود، وجود این بقایای غذا باعث ایجاد بوی بد در داخل دستگاه می‌شود. پس برای رفع این مسئله بازوهای آبپاش پایین و بالا را جدا کرده و آن را کاملاً تمیز نمایید و به کمک یک دستمال نخی، همه ذرات غذا را از منافذ آن خارج کنید. با عبور دادن جریان آب از داخل بازوها، آزاد بودن آن را چک کنید. بهتر است این کار را برای هر دو بازوی آبپاش انجام داده و آنها را سر جای خودشان نصب کنید.
  • فضای داخلی ماشین ظرفشویی را تمیز کنید: بدیهیست که به مرور زمان در اثر استفاده از ماشین ظرفشویی، چربی و کثیفی روی بدنه داخلی دستگاه می‌نشیند و این مسئله باعث ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی می‌گردد. پس سعی کنید به صورت دوره‌ای و مرتب پاکسازی داخلی ظرفشویی را انجام دهید تا از شر چنین بوهای نامطبوعی خلاص گردید. برای انجام این کار سینی‌های مخصوص چینش ظرف‌ها را از طبقات پایین و بالا خارج کرده و آنها را در داخل سینک ظرفشویی به کمک آب گرم و مواد شوینده شستشو دهید. سپس بدنه داخلی با یک دستمال مرطوب و آب گرم . لاستیک دور درب و اطراف درب را نیز فراموش نکنید؛ زیرا این نقاط برای تجمع ذرات غذا و کپک زدن منطه مناسبی محسوب می‌شود و شرایط مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها را دارا می‌باشد. پس با پاکسازی منظم و همیشگی، سعی در جلوگیری این مسئله داشته باشید.
  • جهت رفع بوی بد ماشین ظرفشویی از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید: راهکار مناسبی که می‌توانید برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی از آن استفاده کنید، سرکه و جوش شیرین است. از آنجایی که جوش شیرین یکی از بهترین پاک کننده‌های خانگی بوده که بوهای بد را نیز خنثی می‌کند و سرکه برای رفع بوهای مزاحم یک عامل قوی محسوب می‌شود، با استفاده از این دو می‌توانید محیط داخلی ماشین ظرفشویی خود را استرلیزه نمایید. البته این دو ماده را به صورت همزمان استفاده نکنید و در هر بار به شکل جداگانه از یکی از آنها استفاده نمایید. برای انجام این کار همه ظروف موجود در ماشین ظرفشویی را خالی کرده و یک کاسه سرکه سفید را در ردیف بالای ظرفشویی بگذارید. سپس دستگاه را روشن کرده و با بالاترین درجه، سیکل آب گرم را اجرا نمایید. اسید موجود در سرکه باعث می‌شود همه بوهای بد داخل ماشین ظرفشویی از بین رفته و پاکسازی گردد. برای انجام این کار کاسه سرکه را خارج کرده، سپس یک فنجان جوش شیرین را در کف ماشین ظرفشویی بریزید و باز هم دستگاه را روی تنظیمات آب گرم گذاشته و با یک سیکل کوتاه مدت به اجرا بگذارید تا بدین ترتیب جوش شیرین‌ها حل شوند. انجام این کار، کمک شایانی به رفع بوی بد ماشین ظرفشویی می‌کند.

  • لوله یا شیلنگ تخلیه را چک کنید: اگر با انجام دادن موارد فوق همچنان احساس کردید که ظرفشویی شما بوی بدی می‌دهد، ممکن است شیلنگ تخلیه دستگاه دچار مشکل شده باشد؛ خصوصاً اگر پس از پایان کار دستگاه در کف ظرفشویی آب وجود داشت، راحت‌تر می‌توان فهمید که مشکل از ناحیه لوله تخلیه یا شیلنگ است و می‌توانید به راحتی آن را حل کنید. برای انجام این کار مقداری ماشین ظرفشویی را به سمت جلو کشیده تا از دیوار دور شود تا به آسانی بتوانید شیلنگ تخلیه که در پشت دستگاه تعبیه شده است را چک کنید. سپس مطمئن شوید که شیلنگ خم یا مسدود نشده است؛ زیرا در این صورت جریان عبوری آب محدود شده و آب در کف دستگاه می‌ماند. اگر احساس کردید پساب سینک ظرفشویی به داخل دستگاه باز می‌گردد، شیلنگ تخلیه را بالاتر برده و قسمت پیچ مانندی را در آن ایجاد کنید تا از بروز این بازگشت آب جلوگیری نمایید.کلام آخر

    ظرفشویی جزو وسایل کاربردی خانه است که این روزها بیش از پیش جای خود را در آشپزخانه‌های ایرانی باز کرده است. هنگام کار با ماشین ظرفشویی باید دقت زیادی داشته باشید. این دستگاه ضمن داشتن مزایای زیاد هنگام استفاده، ممکن است دچار مشکلاتی شود که برای رفع بعضی از این مشکلات باید از متخصص کمک بگیرید. شرکت تهران بوش سرویس با بهترین پرسنل و کیفیت خدمات مطلوب آماده خدمت به شما عزیزان می‌باشد. در این مقاله ما راجع به راهکارهای مختلف برای حل بوی بد ماشین ظرفشویی صحبت کردیم. در پایان بد نیست بدانید که جهت از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی همیشه به تمیزی داخل و خارج دستگاه توجه کرده و گرفتگی‌های فیلتر صافی داخل آن و پمپ تخلیه را کاملاً برطرف نمایید؛ همچنین شش ماه یکبار رسوب زدایی را انجام دهید. امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید. از اینکه تا پایان مطلب با ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول درباره بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی

۱_برای از بین بردن بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

موادی مانند لیمو، جوش شیرینژ سرکه و سودا و خوشبو کننده در این زمینه تاثیرگذار هستند.

۲_آیا بسته بودن دائم درب ماشین ظرفشویی بوی بد را افزایش می‌دهد؟

بله، بدیهی است که اگر درب ماشین ظرفشویی همیشه بسته باشد، وجود بوی بد را افزایش خواهد داد. سعی کنید برخی از مواقع درب دستگاه را باز کرده و اجازه دهید هوای آزاد به داخل آن نفوذ کند.

۳_برای کاهش بوی بد ماشین ظرفشویی از چه شوینده‌ای استفاده کنیم؟

شوینده‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. سعی کنید درجه یک‌ترین و خوشبوترین شوینده را انتخاب کرده و از آن برای ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

۴_آیا ممکن است علت بوی بد ماشین ظرفشویی رطوبت باشد؟

بله، اگر پیش از خشک شدن دستگاه درب آن را ببندید رطوبتی که در آن باقی مانده است، سبب رشد قارچ و باکتری شده و نهایتاً بوی بد را ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *