علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی + مشاوره رایگان

جدیدترین مقالات

تصور کنید بعد از اینکه همه ظرف‌ها را داخل ظرفشویی چیده‌اید، دستگاه شما روشن نمی‌شود. ممکن است در ابتدا به شدت نگران شوید و این احتمال را بدهید که موتور دستگاه شما سوخته است. اما نگران نباشید؛ چرا که ممکن است دلایل ساده‌تری به غیر از سوختن موتور داشته باشد. در این مقاله ما قصد داریم علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی+ مشاوره رایگان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. پس برای اطلاعات کاربردی و مفیدی در این زمینه، لطفاً ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

در صورت روشن نشدن ماشین ظرفشویی پیش از انجام هرگونه اقدامی، نسبت به اتصال دستگاه به پریز برق و سالم بودن این اتصالات اطمینان لازم را کسب کنید. در صورت انجام این کار اگر دیدید باز هم ماشین ظرفشویی شما روشن نشد، باید بدانید که احتمالا در یکی از قطعات داخلی آن اشکالی ایجاد شده است. در ادامه چند مورد از مهمترین دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی را برای شما عزیزان عنوان می‌کنیم:

  • بسته نشدن درب دستگاه: در صورتی که درب ماشین ظرفشویی باز باشد، دستگاه روشن نخواهد شد. از طرفی عدم چینش صحیح ظرف‌ها می‌تواند یکی از دلایلی باشد که اجازه نمی‌دهد درب به شکل کامل بسته شود. پس برای رفع این مسئله، هنگام چینش ظروف کاملاً دقت کنید و آنها را با فاصله از درب ظرفشویی قرار دهید.
  • خرابی سنسور یا قفل درب: در اکثر دستگاه‌ها جهت جلوگیری از ریزش آب به بیرون و ایمنی بیشتر، سنسور ویژه‌ای تعبیه شده است. در واقع این سنسور پس از بررسی بسته شدن کامل درب پیام شروع به کار دستگاه را برای برد الکترونیکی ارسال می‌کند. اگر سنسور خراب شود، پیام روشن شدن برای برد نمی‌رود و در نتیجه دستگاه روشن نمی‌شود.
  • خراب شدن برد: در لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، مایکروویو، ماشین ظرفشویی و… برد مغز فرمانده آن‌هاست. پس همه اطلاعات در این قطعه فرستاده می‌شود و پس از آن برد، مقدمات شروع کار را برای سایر قطعات می‌فرستد. اگر دستگاه بسوزد، دستگاه دیگر نمی‌تواند روشن شود برای تعمیر و بررسی برد حتماً از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید؛ زیرا اگر بدون دانش فنی خودتان اقدام به انجام این کار کنید، ممکن است صدمه بیشتری به ماشین ظرفشویی وارد سازید. متخصصان‌ ماهر تهران بوش سرویس آماده خدمت رسانی با کیفیت عالی به شما عزیزان هستند.
  • خراب شدن کنترل الکترونیکی و تایمر دستگاه: قطعه دیگری که در ماشین ظرفشویی وجود دارد و وظیفه‌اش زمانبندی مراحل مختلف شستشو است، تایمر یا کنترل الکترونیکی می‌باشد. اگر این قطعه خراب شود، دستگاه در حین فرایند شستشو خاموش می‌شود یا دیگر روشن نمی‌شود. برای تست سلامت این قطعه به مولتی متر نیاز دارید؛ البته تعویض یا تعمیر آن باید توسط تعمیرکاران ماهر صورت پذیرد.
  • خراب شدن سلکتور یا سوئیچ انتخابی: در واقع منظور از سلکتور همان دکمه‌های موجود روی دستگاه است که شما با استفاده از آنها، نوع شستشوی ظروف را انتخاب می‌کنید. اگر این دکمه‌ها را با دستمال‌های بسیار خیس تمیز کنید یا آنها را محکم فشار دهید، باعث خراب شدن آنها می‌شوید. پس یکی از دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی می‌تواند خراب شدن این دکمه‌ها باشد؛ چرا که دیگر اطلاعات برنامه منتخب برای برد ارسال نمی‌گردد. برای رفع این مشکل نیز بهتر است با شرکت‌های معتبر نمایندگی‌های مجاز تعمیر ظرفشویی تماس حاصل فرمایید.
  • خراب شدن فیوز حرارتی: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی مربوط به مختل شدن و خراب شدن فیوز حرارتی آن است. فیوز حرارتی قطعه‌ای است که در بالای برد نصب می‌شود و مقدار برق وارد شده به آن را تامین و تنظیم می‌نماید. در واقع وجود فیوز برای امنیت برد ضروری است؛ اگر این قطعه آسیب ببیند، برق لازم به برد نخواهد رسید و دستگاه توانایی ارسال دستور آغاز به کار را ندارد. برای تعمیر و تعویض این قطعه نیز باید از فردی فنی و کارآزموده کمک گرفت.
  • خراب شدن یا سوختگی موتور محرک: موتور محرک جزو قطعات فوق العاده مهم در ماشین ظرفشویی بوده که مسئولیت گردش آب در ماشین را بر عهده دارد و انرژی مورد نیاز برای موتور محرک به وسیله رله استارت و تایمر تامین می‌گردد. پس اگر ظرفشویی شما روشن نشد، ممکن است در موتور محرک اشکالی به وجود آمده باشد. برخی از کاربران هنگام بروز چنین اتفاقی گفته‌اند که صدای بلند و خشنی از داخل دستگاه به گوش می‌رسد. در واقع این صدا نشانگر قفل کردن قطعات موتور به داخل یکدیگر می‌باشد. از آنجایی که بررسی وضعیت خرابی موتور محرک نیاز به اطلاعات و تخصص بالایی دارد؛ اکیداً توصیه می‌کنیم این کار را به دست افراد متخصص بسپارید.

  • خراب شدن رله استارت موتور ماشین ظرفشویی: همانطور که گفتیم رله استارت برق لازم را برای موتور دستگاه تامین می‌کند و اگر این قطعه خراب شود، موتور پمپ دستگاه نمی‌تواند کار خود را آغاز کند و در پمپ کردن آب ناتوان خواهد ماند؛ در نتیجه ماشین ظرفشویی روشن نمی‌شود. راه حل رفع این مشکل تشخیص دقیق آن است و باید از افراد دارای تجربه کمک بگیرید.

کلام آخر

به طور کلی توصیه ما این است که اگر با مشکل روشن نشدن دستگاه ماشین ظرفشویی مواجه شدید و هیچ اطلاعات تخصصی و دانش فنی در این زمینه ندارید، بهترین کار این است که عملیات تشخیص و برطرف کردن آن را به افرادی که دارای اطلاعات و ابزار تخصصی هستند، بسپارید. مرکز تخصصی تهران بوش سرویس یکی از بهترین مراکز در زمینه ارائه خدمات مربوط به ماشین ظرفشویی است که می‌توانید با این مرکز تماس حاصل نموده و ضمن پرسیدن سوالات خود در رابطه با ماشین ظرفشویی و دریافت مشاوره رایگان، از متخصصان شرکت جهت حل مشکل کمک بگیرید. در صورت ثبت درخواست، افراد متخصص فورا به محل اعزام شده و اقدامات لازم را جهت حل مشکل به عمل خواهند آورد. در مقاله امروز ما راجع به علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی صحبت کردیم. امیدواریم این نوشتار برایتان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان بسیار متشکریم.

سوالات متداول درباره روشن نشدن ماشین ظرفشویی

۱_اگر ماشین ظرفشویی روشن نشود، هزینه تعمیر آن چقدر است؟

این مسئله بستگی به این دارد که کدام قطعه ماشین ظرفشویی دچار مشکل شده باشد؛ به عنوان مثال اگر سنسور دستگاه آسیب دیده باشد، نسبت به حالتی که موتور دستگاه دچار اشکال شده باشد، هزینه کمتری خواهد داشت. البته میزان هزینه بستگی به شرکتی که با آن تماس گرفته‌اید نیز دارد. توصیه می‌کنیم قبل از ثبت سفارش خود در رابطه با مقدار دقیق هزینه سوال بفرمایید.

۲_چرا ماشین ظرفشویی ما روشن می‌شود ولی کار نمی‌کند؟

در صورت مواجهه با چنین شرایطی، احتمال دارد برد الکترونیکی یا میکروسوئیچ دستگاه دچار اختلال شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *