چرا تایمر لباسشویی ثابت میماند؟

جدیدترین مقالات
چرا تایمر لباسشویی ثابت میماند؟

امکان دارد که در بعضی موارد و در هنگام کار با ماشین لباسشویی و تعیین مدت زمان و برنامه شستشو، متوجه عمل نکردن تایمر و همچنین ثابت ماندن آن شده باشید. به طور کلی ثابت ماندن تایمر لباسشویی از رایج ترین مشکلاتی میباشد که خیلی از کاربران ممکن است با آن مواجه شوند. از این رو این مقاله را به بررسی علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی اختصاص دادیم تا با مطالعه آن به راحتی بتوانید دلیل بروز این مشکل و همچنین راهکارهای برطرف کردن آن را متوجه شوید.

علت ثابت ماندن تایمر لباسشویی

از اصلی ترین و مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی تایمر ماشین لباسشویی است که وظیفه این دستگاه تنظیم عملکرد بخش های متفاوت دستگاه بر طبق برنامه مشخص شده است. این قطعه در شروع فرآیند شستشو، فرآیند گرم کردن آب، تنظیمات سرعت، آبگیری و شستشو را انجام می دهد. هرگونه خرابی در این قطعه منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد سایر بخش های دستگاه میشود و شستشو به شکل کامل و صحیح انجام نمیشود.

علت ثابت ماندن تایمر لباسشویی مربوط به موارد زیر است:

  1. ایراد در میکروسوئیچ و قفل درب
  2. خرابی موتور و یا دکمه تایمر
  3. خرابی دستگیره برنامه لباسشویی
  4. معیوب بودن هیدروستات
  5. ایراد در المنت و ترموستات
  6. مسدود بودن مسیر تخلیه یا خرابی پمپ
  7. خراب شدن موتور لباسشویی
  8. خرابی برد الکترونیکی

ثابت ماندن تایمر لباسشویی

  1. ایراد در میکروسوئیچ درب لباسشویی

قفل درب ماشین لباسشویی که شامل میکروسوئیچ، زبانه درب، قفل و سوپاپ  است برای ایمنی در دستگاه طراحی و تعبیه شده و سوپاپ درب معمولا در زیر صفحه بالایی ماشین لباسشویی قرار دارد و با یک پین به درب متصل شده تا هنگامی که درب بسته شد، میکروسوئیچ درب را فعال کند پس سوپاپ درب، برق را در تایمر و موتور به جریان میاورد.

راه حل:

1.چک کردن سوئیچ درب لباسشویی

2.اگر در سوئیچ برق جریان پیدا نمی کند، میشود حدس زد که سوپاپ مشکل دارد اما اگر برق در سوئیچ جریان داشت، سوئیچ درب معیوب شده است.

3.به اهرم و سیم های متصل به سوئیچ توجه کنید. احتمال دارد که سوئیچ سالم باشد و سیم های متصل به آن عیب پیدا کرده باشند.

4.بعد از اینکه مطمعن شدید که علت بروز مشکل، سوئیچ درب است، باید برق دستگاه را قطع کنید تا بشود فرآیند تعمیر میکروسوئیچ لباسشویی را شروع کرد.

5.سیم های متصل به سوئیچ و سوئیچ را جداگانه با اهم سنج تست کنید و هر کدام که نیاز به تعویض داشت را تعویض نمایید.

6.اگر درب لباسشویی دفرمه شده و یا تاب داشته باشد و یا زبانه درب و قفل معیوب باشد، درب لباسشویی بسته نشده و میکروسوئیچ عمل نمی کند.

اگر درب ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شده است پیشنهاد میکنیم  به مقاله تعویض و تعمیر درب لباسشویی مراجعه کنید.

  1. خرابی موتور و یا دکمه تایمر

موتور تایمر برای کنترل همه مرحله چرخه شستشو و جلو بردن تایمر استفاده میگردد که از سیم ها و مجموعه الکتریکی ساخته شده و با یک گردان بادامکی عمل کرده و موجب جلو رفتن تایمر می شود.

راه حل:

قطعاتی در تایمر وجود دارد که جهت کنترل موتور تایمر استفاده می شود. بنابراین برای پیدا کردن علت ثابت ماندن تایمر لباسشویی باید قطعات کنترل کننده موتور تایمر، موتور تایمر و نیز خود تایمر را بررسی نمایید. همچنین باید دکمه تایمر که در پنل دستگاه قرار دارد را بررسی کنید که سالم باشد و درگیر نشده باشد. در صورت نیاز اقدام به تعمیر قطعات نامبرده نمایید و یا تایمر را تعویض کنید.

  1. خرابی دستگیره برنامه لباسشویی

دستگیره برنامه لباسشویی مستقیم به تایمر دستگاه متصل میباشد و در جلو رفتن تایمر لباسشویی تاثیر زیادی دارد. با حرکت دادن دستگیره لباسشویی برنامه تعیین میشود و با زدن دکمه استارت، تایمر حرکت میکند و رو به جلو می رود. این دستگیره معمولا از پلاستیک ساخته شده و با یک گیره فلزی به شفت تایمر متصل است. این دستگیره در معرض سایش قرار دارد و ممکن است در اثر سایش ارتباط آن با تایمر قطع شود و سبب بروز این مشکل شود.

راه حل:

برای حل این مشکل اقدام به تعویض دستگیره نمایید. معمولا دستگیره های برنامه دارای شماره گیری های مجزا هستند که با چرخاندن دستگیره کار میکنند. برای برداشتن دستگیره باید دقت شود که به این شماره گیری ها آسیبی وارد نشود. در برخی از مدل ها برای جدا کردن دستگیره نیاز هست که آن را از مرکز جدا نموده و در دیگر مدل ها دستگیره را باید از پشت پنل جلویی جدا کرد.

تعمیرکار لباسشویی

  1. معیوب بودن هیدروستات

هیدروستات و یا قطعه کنترل کننده سطح آب برای کنترل باز و بسته شدن شیر ورودی آب ماشین لباسشویی قرار داده شده است. هنگامی که سطح آب به حد مناسب می رسد، فرمان جریان پیدا کردن و تامین برق موتور را صادر می کند. اگر لباسشویی از آب پر شده اما تایمر حرکت نمی کند، پس علت به وجود آمدن این مشکل، معیوب بودن کنترل کننده سطح آب است. در این مورد باید هیدروستات را بررسی نمایید. برای این کار مطابق با مرحله های زیر عمل کنید:

1.ابتدا برق دستگاه را قطع کنید سپس سیم های متصل به کنترل کننده سطح آب را جدا نمایید و آن را بررسی کنید.

2.در پایین هیدروستات مخزن هوا وجود دارد، آن را فوت کنید تا هواگیری انجام شود.

3.اگر با انجام این کار مشکل مربوطه رفع نشد، اقدام به تعویض هیدروستات نمایید.

  1. ایراد در المنت و ترموستات

پس از آبگیری در ماشین لباسشویی، نوبت به گرم شدن آب برای شستشوی لباس ها می رسد. این فرآیند شامل مراحل زیر است:

کار تشخیص دمای آب را ترموستات و یا سنسور المنت بر عهده دارد.

در برخی از مدل ها به جای سنسور المنت، ترموستات قرار دارد.

وقتی که آبگیری انجام می‌ گردد، ترموستات و یا سنسور المنت به برد الکترونیکی یا تایمر مکانیکی دمای آب را گزارش می دهند و المنت را در مدار قرار می دهد.

هنگامی که آب به دمای مطلوب بر طبق برنامه شستشو رسید، ترموستات یا سنسور المنت به تایمر و یا برد الکترونیکی اطلاع می دهد و المنت از مدار خارج می‌ گردد.

اگر هر کدام از این قطعات وظیفه خود را به درستی انجام ندهند در آخر آب گرم نمی شود. به همین علت تایمر لباسشویی گیر کرده و به مرحله بعدی نمی رود.

در صورت بروز چنین مشکلی میبایست المنت، سنسور آن و ترموستات را بررسی و تست کنید و در صورت نیاز، تعویض نمایید.

برای تعویض این قطعه با تکنسین های مجموعه تهران بوش سرویس تماس بگیرید.

 

  1. مسدودی مسیر تخلیه و یا خرابی پمپ

وجود هر مشکلی در تخلیه آب سبب می شود که تایمر لباسشویی جلو نرود. تخلیه آب از طریق شیلنگ خروجی، فیلتر، پمپ تخلیه و فاضلاب انجام می‌گردد و اگر در هریک از مسیرها گرفتگی وجود داشته باشد، آب تخلیه نمی شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که به پروانه های پمپ تخلیه، پرز لباس و یا چیزهای دیگری گیر کرده باشد و مانع از کار پمپ تخلیه شود.

در این شرایط سریعا اقدام به تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی کنید، زیرا عدم این کار باعث بروز مشکل در عملکرد تایمر می شود.

  1. ایراد در موتور و یا قطعات داخلی لباسشویی

موتور وظیفه چرخاندن آبکش دیگ لباسشویی را برعهده دارد. خازن، تاکو، ذغال یا برد الکترونیکی کنار موتور اینورتر وظیفه راه اندازی موتور را بر عهده دارند. اگر دیگ نچرخد و فرآیند خشک کن انجام نشود، موتور و یا قطعات داخلی ایراد دارد. اگر موتور مشکل داشته باشد، بر صفحه نمایش ارور نشان می دهد و یا تایمر ثابت می ماند. بنابراین لازم است موتور و اجزای آن را به کمک یک تکنسین متخصص از مجموعه تهران بوش سرویس بررسی کرده و اقدامات لازم را در جهت تعمیر موتور ماشین لباسشویی انجام دهید.

  1. خراب شدن برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

اولین دلیل ثابت ماندن تایمر، خرابی در برد میباشد که در این شرایط خازن، مقاومت، آی‌سی و یا قطعه ای از برد مشکل دارد.

برد الکترونیکی، قطعات را مدیریت کرده و در زمان تعیین شده آن ها را در مدار قرار می دهد و اگر مشکل داشته باشد، فرآیند شستشو مختل شده و یا شروع به کار نمی کند.

آبگیری، گرم کردن آب، تخلیه و خشک کردن همگی مراحل شستشو در ماشین لباسشویی میباشد و اگر قسمتی از برد مشکل داشته باشد آبگیری انجام می شود ولی هیدروستات در مدار قرار نگرفته و فرمان تخلیه را نمی دهد که در این حالت تایمر ماشین لباسشویی ثابت می ماند و به مرحله بعد نمی رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *