چرا بدنه لباسشویی برق دارد؟

جدیدترین مقالات
چرا بدنه لباسشویی برق دارد؟

برای کار کردن با هر نوع لوازم خانگی، اصل اساسی رعایت نکات ایمنی اولیه می باشد. دستگاه‌های متصل به جریان برق در هنگام وجود مشکل می‌توانند بسیار خطر آفرین باشند. اگر بدنه لباسشویی حتی به‌ اندازه بسیار کمی برق دارد، فوراً این مشکل را حل کنید.

لمس بدنه لباسشویی که بدنه‌ آن برق دارد، در خفیف‌ترین حالت ممکن می‌تواند موجب گزگز در بدن و در صورت گسترش ممکن است عواقب جانی در پی داشته باشد.

اگر برایتان همچین مشکلی پیش آمد اول از همه دوشاخه را از پریز جداکنید و اتصال دستگاه به جریان برق قطع شود.

در این مقاله قصد داریم دلایل برق داشتن بدنه لباسشویی و نکات ایمنی مرتبط با آن را بیان کنیم.

چرا بدنه ماشین لباسشویی برق دارد؟

ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که در ‌ادامه، به بررسی آن ها میپردازیم:

 

  1. رطوبت بدنه
  2. اتصال گراند به لوله آب
  3. نشتی آب
  4. سیم‌کشی معیوب
  5. خرابی موتور
  6. خرابی پریز برق
  7. خرابی دو‌شاخه
  8. اتصال نادرست سیم ارت
  9. خرابی هیتر
  10. اتصال خازن پارازیت گیر
  11. نیم‌سوز‌شدن موتور

در ادامه 11 دلیل گفته شده را دقیق‌تر بررسی می کنیم.

دلایل برق داشتن بدنه خودرو

1.رطوبت بدنه

امکان دارد که این مشکل به‌ علت خیس‌شدن بدنه و زیر ماشین لباسشویی ایجاد گردد و  باعث اتصالی در جریان برق بشود.

2.اتصال گراند به لوله آب

دستگاه‌هایی همانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی دارای سیم‌کشی مخصوص هستند. این سیم باید به لوله‌ فاضلاب و یا ستون آهنی خود ساختمان متصل باشد و اصلا نباید به لوله آب متصل باشد زیرا موجب می‌شود جریان برق به بدنه‌ ماشین لباسشویی سرایت کرده و مشکل برق در بدنه را به وجود آورد.

3.نشتی آب

یکی از دلایل عمده وجود برق در بدنه‌ ماشین لباسشویی، نشتی آب می باشد که این موضوع بسیار مهم است زیرا خیلی از کاربران به آن توجه نمی‌کنند. همانطور که می دانید نشتی آب موجب افزایش برق گرفتگی می شود پس باید نشتی را از بین ببرید تا جریان برق در بدنه ماشین لباسشویی وارد نشود و اتصالی به‌وجود نیاورد.

4.سیم‌کشی معیوب

سیم‌کشی ماشین باید به‌درستی انجام شده باشد و دارای هیچ عیب و ایرادی نباشد. سیم‌های داخل دستگاه به ورود جریان برق به داخل بدنه ماشین لباسشویی منجر می‌گردد به‌ همین‌ علت توصیه ما این میباشد که سیم‌کشی دستگاه را بررسی کنید و اگر مشاهده کردید که روکش سیم‌ها از بین رفته و یا در بخش‌هایی لختی و قطعی هست با تعمیرکاران متخصص مجموعه تهران بوش سرویس تماس بگیرید.

این مسئله ممکن است موجب وجود برق در بدنه ماشین لباسشویی بشود و در این شرایط با تعویض سیم‌کشی این مشکل کاملا حل می‌شود.

5.خرابی موتور

در بعضی مواقع امکان دارد که موتور نیم‌سوز شده باشد و به بدنه هم متصل باشد که در این شرایط، هم بدنه‌ ماشین لباسشویی برق دارد و هم اگر دستگاه را لمس کنید این امکان وجود دارد که آسیب جدی ببینید.

در این شرایط سعی کنید ماشین لباسشویی را از برق جدا کرده و از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا سریعا مشکل دستگاه شما را حل کند. در این موارد معمولاً تعمیر موتور و یا تعویض موتور چاره کار خواهد بود.

6.خرابی پریز برق

بعضی وقت ها برق داشتن بدنه‌ ماشین لباسشویی دلیل خیلی ساده‌ای میتواند داشته باشد. در این شرایط پریز برق را باید بررسی کرد و از سالم‌بودن آن مطمئن شد.

اگر پریز برق را بررسی کردید و متوجه شدید که پریز دچار مشکل است، آن را تعویض کرده و یا می‌توانید برای روشن‌کردن از ماشین لباسشویی در مواقع خیلی ضروری از پریز دیگری استفاده کنید. حتماً به سالم‌ بودن پریزی که ماشین را به آن متصل می‌کنید، دقت نمایید تا دستگاه دچار مشکل نشود.

7.اتصال نادرست سیم ارت

امکان دارد این مشکل به‌ علت اتصال نادرست سیم ارت لباسشویی به زمین باشد که این امر موجب می‌شود در بدنه ماشین جریان برق به‌وجود بیاید.

8.خرابی هیتر

فرسودگی هیتر و یا المنت از دیگر دلایلی است که موجب برق‌داشتن بدنه ماشین لباسشویی می شود که این مورد خطر برق‌گرفتگی را برای فرد ایجاد می‌کند. خرابی هیتر یا المنت و یا از‌کار‌افتادن آن‌ها موجب می‌شود اتصالی بین این قطعات با آب به‌وجود آمده و در آخر جریان برق وارد بدنه دستگاه گردد. این قطعات در دستگاه عمل تولید گرما را انجام می دهند.

9.اتصال خازن پارازیت‌گیر

اگر خازن پارازیت‌گیر ماشین دچار اتصالی شده باشد و یا در سیم‌پیچی اتصالی به‌ وجود بیاید جریان برق وارد بدنه‌ ماشین لباسشویی می شود.

10.نیم‌سوز‌شدن موتور

اگر موتور لباسشویی نیم‌سوز شده باشد میتواند برق را به بدنه لباسشویی منتقل کند. نقص در کارکرد، قطع‌‌ و ‌‌وصل شدن اتصال و همچنین برق‌داشتن بدنه ماشین لباسشویی می‌تواند عامل نیم‌سوز‌شدن ماشین لباسشویی باشد.

در این شرایط توصیه می‌شود دستگاه را سریع‌تر از برق جدا کرده و اگر موتور ماشین لباسشویی نیم‌سوز شده ، حتماً از تعمیرکار و تکنسین های مجموعه تهران بوش سرویس کمک گرفته تا موتور کاملا نسوزد و خسارت سنگینی را متحمل نشوید.

11.خرابی دوشاخه

خرابی دوشاخه‌ی دستگاه نیز از دیگر دلایلی است که می‌تواند باعث برق‌داشتن بدنه‌ ماشین لباسشویی شود. اگر این قطعه خراب شده و یا دچار زنگ زدگی می باشد، می‌تواند بسیار خطر‌آفرین باشد. پس باید در این شرایط دوشاخه را تعویض کنید. خرابی و یا از‌بین‌رفتن روکش سیم‌ متصل به دوشاخه ممکن است موجب ایجاد مشکل شود. در این شرایط، باید دوشاخه‌ خراب و کابل را با قطعات نو و سالم تعویض نمایید.

روش‌های مواجهه با خطر برق گرفتگی الکتریکی

1.ابتدا دوشاخه ماشین لباسشویی را از برق کشیده تا از بروز خطرهای احتمالی نظیر برق‌گرفتگی‌ شدید، قطعی کل برق و حتی آتش‌سوزی جلوگیری به عمل بیاید.

2.از قراردادن ماشین لباسشویی در مکان‌هایی که مرطوب و خیس است خودداری کنید. برای مثال، در مکان‌هایی نظیر حمام، کنار سینک ظرفشویی و مکان‌های مرطوب دیگر دستگاه را قرار ندهید.

3.بهتر است برای دوشاخه ماشین لباسشویی تان از محافظ برق استفاده کنید و از سه‌راهی‌ها و سیم‌های سیار غیرمعتبر اصلا استفاده نکنید.

4.اگر متوجه شدید بدنه‌ ماشین لباسشویی دارای برق شدید است، دوشاخه‌ی آن را از برق خارج کرده و با نمایندگی‌های معتبر تماس حاصل نمایید تا افراد متخصص ماشین لباسشویی را عیب‌یابی کرده و درصورت نیاز به تعویض، آن قطعه را تعویض کنند. تا زمانی که تمامی فرایند تعمیر ماشین لباسشویی تمام نشده ، به هیچ وجه آن را به برق متصل نکنید.

چرا دیگ ماشین لباسشویی برق دارد؟

بعضی وقت ها با دست‌زدن به بدنه لباسشویی برق‌ گرفتگی را احساس  می کنید.  هنگامی که برق بر روی دیگ یعنی قسمت داخلی ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، به‌‌ علت خیس‌بودن آن و جنس فلز باید سریعاً مشکل را برطرف کرده و لباسشویی را تعمیر نمایید.

سخن پایانی

در هنگام استفاده از ماشین لباسشویی ممکن است دستگاه شما دچار انواع مشکلات از جمله صدای ماشین لباسشویی در دور تند، خشک‌نکردن لباس‌ها و جمع‌ شدن آب در ماشین و کارنکردن دور تند لباسشویی شود که همه این‌ مشکلات مربوط به خرابی قطعات داخلی لباسشویی می باشد.

هنگامی‌که بدنه و یا دیگ ماشین لباسشویی برق داشت، حتما سریع با تعمیرکار تماس بگیرید زیرا مشکل خیلی خطرناکی می باشد به‌خصوص اگر برق دارای ولتاژ زیادی باشد. در چنین موقعیتی نباید با دمپایی پلاستیکی در آشپزخانه رفت و آمد کنید تا هنگامی ‌که مشکل دستگاه را تعمیرکار عیب‌یابی و رفع نماید.

مجموعه تهران بوش سرویس در خدمت شماست تا مشکل برق لباسشویی شما و هر گونه مشکل دیگر از جمله تعمیر درب لباشسویی،تعمیر برد لباسشویی،تعمیر دیگ لباسشویی و… را برای شما حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *