علت چروک شدن لباس در لباسشویی چیست؟

جدیدترین مقالات
علت چروک شدن لباس در لباسشویی چیست؟

چروک شدن لباس در لباسشویی بعد از شستشو امری کاملا طبیعی است و به همین علت یکی از کارهای ضروری که پس از شستن لباس‌ها باید انجام بدهید، اتوکشی آن‌ها است. اما امروزه راهکارهایی برای جلوگیری از چروک شدن لباس در لباسشویی وجود دارد که می‌توانند تا حدود زیادی این مشکل را برطرف نمایند.

در نظر داشته باشید که در برخی موارد به‌ علت به‌هم‌ریختگی تنظیمات دستگاه و یا معیوب شدن قطعات ممکن است برنامه‌های تنظیم شده ‌درست اجرا نشوند که در این حالت ضروری می باشد که از یک تعمیرکار بخواهید تا عیب‌ و منشاء مشکل را پیدا کند.

مجموعه تهران بوش سرویس با سال ها در تجربه در زمبنه تعمیر انواع ماشین لباسشویی از جمله تعمیر لباسشویی بوش، در خدمت شماست تا هر گونه مشکل در لباسشویی شما را بر طرف کند.

نکات کلیدی برای چروک نشدن لباس در ماشین لباسشویی

  • استفاده از مواد شوینده نرم‌کننده در ماشین لباسشویی
  • وقتی لباس‌ها فضای کافی را نداشته باشند و بیش از اندازه رخت در ماشین باشد، در فرایند شستشو مچاله شده و در نتیجه شاهد چروک در البسه خود هستید.
  • انتخاب دمای نامناسب

قبل از اینکه به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از چروک شدن لباس در لباسشویی بپردازیم، باید علت های آن را مورد بررسی قرار دهیم. از این علل ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انتخاب دمای نامناسب

دمای نامناسب آب از اصلی‌ترین علت چروک شدن لباس در لباسشویی است که در بیشتر مواقع علت پرز گرفتن لباس در ماشین لباسشویی نیز به همین عامل مربوط می باشد. انتخاب برنامه شستشو با دمای مناسب تا حد زیادی می‌تواند لباسی بدون چروک و آسیب زدن به الیاف به شما تحویل داده و آن‌ها را به‌خوبی بشوید پس سعی کنید متناسب با نوع و جنس البسه برنامه متناسب را با دمای مناسب انتخاب کنید.

همچنین به این نکته دقت کنید که هر چه دما برای شستشو بیشتر باشد، قطعاً چروک در لباس‌ها بیشتر خواهد بود بنابراین بهتر است از دمای ۳۰ درجه استفاده کنید تا لباس‌هایی بدون چروک و همچنین بدون نیاز به اتوکشی داشته باشید.

  1. اتصال اشتباه شلنگ ورودی آب

اتصال صحیح شلنگ آب برای جلوگیری از ایجاد چروک در لباس ها بسیار مهم است.  برای ‌مثال اگر شلنگ آب گرم به ورودی آب سرد متصل باشد، آب گرم در دمای 30 و یا 40 درجه سانتی‌گراد وارد ماشین شده و تمام البسه را چروک می‌کند. زیرا ورود آب گرم با دمای گفته شده در ماشین لباسشویی موجب چین‌وچروک شدن لباس‌ها می گردد.

اگر ماشین لباسشویی دارای یک شلنگ ورودی است آن را به ورودی آب سرد متصل نمایید. زیرا اگر جای شیر آب سرد با گرم به ‌اشتباه بسته شوند، لباسشویی برای آبکشی البسه از آب داغ به‌جای آب سرد استفاده کرده و در آخر شاهد لباس‌هایی چروک خواهید بود.

برای پیدا کردن راهکار ابتدا باید دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی را بررسی کنید و از طریق دفترچه راهنما جایگاه شلنگ‌ها را چک نمایید، سپس آن را در لباسشویی خود بررسی کنید و در صورت اتصال اشتباه شلنگ حتما آن را درست وصل کنید.

  1. انتخاب دور خشک‌کن نامناسب

انتخاب دور صحیح خشک‌کن در چروک نشدن لباس ها بسیار موثر است. جدای از شستشو با دمای صحیح، خشک‌ کردن لباس‌ها فرایندی دیگر است که اگر به آن بی توجه باشید، قطعاً شاهد چروک لباس‌ها پس از شستشو خواهید بود.به همین منظور بهتر است از دور خشک‌کن متناسب استفاده کنید که این تناسب با توجه به ضخامت و جنس لباس‌ها است. مثلا دور موتور 800 برای خشک‌ کردن البسه، از چروک شدن لباس‌ها جلوگیری می کند.

  1. پر کردن بیش ‌از حد لباس در ماشین لباسشویی

اگر عجله دارید و یا به هر دلیلی عادت دارید که البسه زیادی را با هم درون دیگ ماشین لباسشویی بریزید حتما حواستان به وزن ماشین لباسشویی باشد. زیرا یکی از دلایل چروک شدن لباس در لباسشویی، بیش از حد پر کردن دیگ آن است.

مشخص است که وقتی لباس‌ها در ماشین لباسشویی از فضای کافی برخوردار نباشند، در فرایند شستشو مچاله شده و در نتیجه شما شاهد چروک در لباس ها هستید.گنجایش لباسشویی به‌اندازه سه‌چهارم دیگ آن می باشد.

  1. تفکیک و جدا نکردن لباس‌ها

تفکیک‌ نکردن لباس‌های غیرهمجنس نیز یکی دیگر از دلایل چروک شدن لباس ها است. پس باید قبل از شستن، لباس‌های نازک را با لباس‌های ضخیم از هم جدا نمایید زیرا هر جنس و نوع لباس دارای برنامه شستشو خاص خود است.

برای ‌مثال اگر برنامه مناسب لباس‌های ضخیم را انتخاب کنید و در ماشین لباس‌های نازک وجود داشته باشد لباس ها به‌شدت چروک می‌شوند.

  1. توقف ناگهانی دستگاه حین کار

توقف ناگهانی دستگاه به‌ علت وجود مشکل در سیستم شستشو و یا بروز کد خطا در هنگام کار ماشین یکی از دلایل دیگر چروک البسه است. زیرا در این حالت مدت‌ زمان زیادی، لباس‌ها در دستگاه باقی می‌مانند و بعد از بیرون آوردن آن‌ها شاهد لباس‌های چروک خواهید بود. برای رفع این مشکل حتما از تعمیرکار متخصص کمک بخواهید.

  1. خارج نکردن لباس‌ها پس از شستشو

خارج‌ نکردن به‌ موقع لباس‌ها از لباسشویی یکی دیگر از دلایل چروک لباس ها است. زمانی که لباس‌ها در مدت طولانی‌ درون لباسشویی بمانند، به طور مچاله در آب قرار گرفته اند و همین امر باعث چروک شدن آن‌ها می‌گردد.

بهتر است بعد از این که شستشو به اتمام رسید و صدای باز شدن قفل درب را شنیدید فورا لباس‌ها را از دستگاه خارج کرده و آن‌ها را آویزان نمایید تا لباس‌ها چروک نشوند، عدم رعایت این مورد تأثیر فراوانی بر روی چروک لباس‌ها دارد.

  1. عدم استفاده از شوینده و نرم‌کننده مناسب

عدم استفاده از مواد شوینده مناسب در چروک شدن لباس ها موثر است. اگر مواد شوینده‌ مناسب با نوع و جنس لباس نباشد سبب چروک شدن آن ها می‌شوند. به همین جهت برای چروک نشدن لباس‌ها حتما از مواد شوینده باکیفیت استفاده نمایید.

علاوه بر مورد گفته شده استفاده از نرم‌کننده تا حد زیادی به این موضوع کمک می‌کند. باید در میزان استفاده از مواد شوینده دقت کرده و بیش‌ از حد از آن ها استفاده نکنید.

راهکارهای جلوگیری از چروک لباس در ماشین لباسشویی

اگر موارد ذکر شده را بررسی کردید اما باز هم‌ لباس‌ها پس از شستشو چروک شدند، از راهکارهای زیر برای حل این مشکل استفاده نمایید.

استفاده از یخ در مرحله خشک‌کن شستشو

استفاده از یخ یکی از راهکار های موثر برای جلوگیری از چروک البسه است. برای این امر تنها به چهار تکه یخ و ماشین لباسشویی که دارای خشک‌کن باشد نیاز دارید. ابتدا خشک‌کن را بر روی گرم‌ترین حالت ممکن قرار دهید و در آن چند مکعب یخ به همراه لباس‌ها قرار دهید و اجازه دهید که خشک‌کن 15 دقیقه کار کند. بخار حاصل از ذوب‌شدن تکه‌های یخ موجب باز شدن چروک لباس‌ها می‌شود. البته قبل از استفاده، دفترچه ماشین لباسشویی را مطالعه نمایید و مطمئن شوید که یخ ها به خشک‌کن آسیبی وارد نمی‌کنند.

استفاده از سرکه هم زمان با برنامه شستشو

سرکه علاوه ‌بر تمیز شدن بیشتر لباس ها مانع از ایجاد شدن چروک‌های عمیق در بافت پارچه‌ها می‌شود. قبل از شروع شست‌وشو، یک پیمانه سرکه را مستقیم داخل ماشین لباسشویی بریزید.

البته قبل از استفاده از سرکه ، دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که مانعی ندارد. می‌توانید از سرکه سفید و سرکه سیب برای این کار استفاده کنید.

استفاده از کلید ضدچروک ماشین لباسشویی‌ها

با پیشرفت تکنولوژی در بعضی از ماشین لباسشویی‌ها کلید ضدچروک (Anti-Crease) وجود دارد که با فشردن این دکمه از چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی جلوگیری می‌شود. این دکمه دور موتور ماشین لباسشویی را در زمان خشک‌کردن کم میکند و همین امر باعث جلوگیری از چروک شدن لباس‌ در لباسشویی می‌شود.

برای پیدا کردن دکمه ضدچروک در ماشین لباسشویی دفترچه راهنما را بادقت مطالعه نمایید. در ادامه قصد داریم دکمه‌ ضدچروک ماشین لباسشویی را در برندهای مختلف به طور مختصر بررسی نماییم.

کلید ضدچروک در ماشین لباسشویی پاکشوما

در ماشین لباسشویی پاکشوما بعد از روشن‌کردن دستگاه، دکمه Crease Care را فشار بدهید. با فشار دادن این دکمه ماشین لباسشویی، لباس هایی بدون چروک را به شما تحویل می‌دهد.

 کلید ضدچروک ماشین لباسشویی ال جی

این کلید یا به نام Refresh و یا با شکل اتو مشخص است. با فشار دادن این دکمه، لباس‌ها در هنگام شستشو چروک نمی‌شوند.

کلید ضدچروک ماشین لباسشویی سامسونگ

دکمه ضدچروک با نام Crease Care مشخص می باشد و با فشردن آن البسه بعد از شستشو بدون هیچ‌گونه چروکی می باشد.

کلید ضدچروک ماشین لباسشویی دوو

کلید ضدچروک در ماشین لباسشویی دوو (Pre-ironing/easy iron/anti crease) می باشد.

سخن آخر

اتو کردن لباس‌ها امری زمانبر است، به همین سبب بهتر است لباس‌ها را به نحوی بشویید که کمتر چروک شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از این امر راهکارهای گفته شده را امتحان کنید تا دیگر مجبور نباشید زمان زیادی را برای اتوکشی لباس‌ها صرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *