دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی + رفع مشکل

جدیدترین مقالات

داشتن ماشین ظرفشویی واقعاً نعمت بزرگی است؛ چرا که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و انرژی باعث می‌شود هنگام پذیرایی از مهمانان با خیال راحت‌تر بتوانیم ساعات بیشتری را در کنار آنها بگذرانیم. اما هنگام کار با این دستگاه باید به مشکلات ظرفشویی نیز توجه داشته باشیم؛ چرا که ممکن است در برخی از مواقع به دلایل مختلف هنگام کار با ماشین ظرفشویی دچار مسائل و مشکلاتی شویم که هر کدام از آنها علتی دارد. در مقاله امروز ما می‌خواهیم راجع به دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی +رفع مشکل صحبت کنیم. پس لطفاً ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی

همانطور که گفتیم شستشوی ظروف با این دستگاه مزایای زیادی دارد؛خصوصا هنگامی که ظرف‌ها با آب داغ شسته می‌شوند، بهتر تمیز شده و ضدعفونی می‌گردند. در برخی از مواقع آب موجود در ماشین ظرفشویی به اندازه کافی گرم نمی‌شود و این مسئله باعث می‌شود فرایند شستشوی ظروف به خوبی انجام نشود. در ادامه ما می‌خواهیم لیستی از مواردی را که باعث به وجود آمدن این مسئله خواهد شد را عنوان کنیم:

  • خراب شدن ترموفیوز دستگاه: وجود ترموفیوز در دستگاه ظرفشویی به عنوان یک محافظ حرارتی ضروری است. به بیان بهتر در دمای آب زیاد و گرمای بالا، این قطعه وظیفه تشخیص دمای بحرانی را بر عهده دارد و با قطع کردن جریان الکتریکی از بالا رفتن دمای بیش از حد آب جلوگیری می‌کند. ناگفته نماند که در وسایل مختلف برقی دمای ترمفیوز متفاوت می‌باشد. در دستگاه ماشین ظرفشویی هنگامی که المنت گرم کننده آب بیش از اندازه داغ شود، احتمال اینکه قطعات داخلی دستگاه آب شوند، وجود دارد. در این لحظه ترموفیوز وارد کار شده و فوراً مدار را قطع می‌کند تا از سوختگی و صدمه به دستگاه جلوگیری نماید. پس در نتیجه اگر آب وارد شده به ماشین ظرفشویی به اندازه کافی گرم نشد، بدانید ممکن است ترموفیوز دستگاه دچار مشکل شده باشد.
  • خراب شدن ترموستات: می‌دانیم که ترموستات وسیله‌ای برای کنترل دماست و جهت تنظیم دما در فضاهای بسته از آن استفاده می‌کنند. در واقع در ماشین ظرفشویی این قطعه با قطع و وصل کردن ماشین میزان دما را ثابت نگه می‌دارد. وظیفه اصلی ترموستات این است که دمای آب را مدیریت کند؛ بدین ترتیب که با فرمان دادن به المنت آن را روی دمای معینی ثابت نگه می‌دارد. در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود، نمی‌تواند به سایر قطعات اطلاعات لازم را ارسال کند؛ در نتیجه می‌توانیم بگوییم یکی از دلایل اصلی گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی ایجاد مشکل در ترموستات دستگاه است.

  • خراب شدن المنت ظرفشویی: حضور این قطعه در ماشین‌های ظرفشویی بسیار مهم و ضروری است و در صورت خراب شدن، باعث عملکرد ناقص دستگاه می‌گردد. در واقع المنت وظیفه گرم کردن آب و خشک کردن ظروف را بر عهده دارد که اگر به دلایل مختلفی از جمله نوسانات برق دچار سوختگی و خرابی گردد، باعث مشکل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای تست سلامت این قطعه از یک مولتی متر کمک بگیرید. اگر مولتی متر محدوده را ۱۵ تا ۳۰ اهم نشان داد، به این معناست که المنت سالم است؛ اما اگر عدد نشان داده شده کمتر یا بیشتر باشد، احتمالاً المنت دستگاه دچار مشکل شده است که نیاز به تعویض دارد. جهت انجام این کار نیز بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. توصیه می‌کنیم با پرسنل کارآزموده و مجرب تهران بوش سرویس برای انجام این کار تماس بگیرید.
  • خراب شدن تایمر ماشین ظرفشویی: یکی از متداول‌ترین دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی، خراب شدن تایمر است. در واقع در این دستگاه تایمر برنامه‌های شستشو را صادر می‌کند و اگر این قطعه خراب شود، آب ماشین ظرفشویی گرم نمی‌شود.
  • خراب شدن برد ظرفشویی: در تمام دستگاه‌های ظرفشویی قطعه بسیار مهمی به نام برد وجود دارد که کنترل و مدیریت سایر اجزا را بر عهده دارد. در واقع انتقال دستورات وارد شده از جانب کاربر به ماشین ظرفشویی از طریق برد انجام می‌شود؛ لذا جز حساس‌ترین و اصلی‌ترین قطعات ماشین ظرفشویی است. اگر برد دستگاه خراب شود، دستور گرم کردن آب به قطعه المنت صادر نمی‌شود؛ در نتیجه المنت نیز برای گرم کردن آب روشن نمی‌شود. بیشترین دلیل خراب شدن برد ظرفشویی نوسانات جریان برق است. البته در صورت نفوذ آب و خیس شدن برد نیز ممکن است این قطعه از کار بیفتد. پس یکی از دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی خراب شدن برد دستگاه است که باید توسط افراد فنی و کارآزمودهژ تعمیر یا تعویض گردد.
  • وجود ایراد در پمپ حرارتی ماشین ظرفشویی: هیت پمپ یا پمپ حرارتی که شامل یک المنت و یک موتور است و نقش مهمی در انتقال حرارت و گرما در ماشین ظرفشویی دارد. اگر به هر دلیلی این قطعه خراب شود، آب ماشین ظرفشویی گرم نخواهد شد. اما چون تشخیص این مسئله تخصصی می‌باشد؛ توصیه می‌کنیم خودسرانه دست به تعمیر یا تعویض هیت پمپ نزنید؛ چرا که ممکن است آسیب بیشتری به دستگاه وارد سازید.
  • عدم شستشویی و جرم‌گیری محفظه دستگاه: طبیعیست که پس از گذشت زمان جرم و رسوب در محفظه شستشوی ماشین ظرفشویی به وجود می‌آید که اگر آن را جرم‌گیری نکنید، در دراز مدت صدمات زیادی به دستگاه وارد می‌کند. به این دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم که در فواصل زمانی مشخص به صورت مرتب، ماشین را جرم‌گیری کرده و همه رسوبات داخل آن را از بین ببرید‌ از آنجایی که ممکن است یکی از دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی این مسئله باشد؛ شما با جرم‌گیری و شستشوی محفظه از بروز چنین اتفاقی پیشگیری می‌کنید. همچنین عملکرد و دوام دستگاه خود را نیز افزایش خواهید داد.

کلام آخر

شاید در سال‌های گذشته ماشین ظرفشویی جزو کالاهای لوکس و تجملی به نظر می‌رسید؛ اما در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در خانه ما پیدا کرده و به یک وسیله کارآمد تبدیل شده است. ضمناً با استفاده از ماشین ظرفشویی در مصرف مواد شوینده، زمان، انرژی، آب و مواد شوینده صرفه‌جویی می‌شود. برای کار کردن با این وسیله مانند تمام وسایل برقی باید دقت لازم را داشته باشیم تا به آن صدمه‌ای نزنیم. در صورتی که با مشکلات ظرفشویی مواجه شدید، می‌توانید از شرکت‌های معتبر  از جمله مجموعه تهران بوش سرویس، مشاوره و خدمات لازم را دریافت نمایید. در مقاله امروز ما راجع به دلایل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی صحبت کردیم. امیدواریم که موارد عنوان شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول درباره گرم نبودن آب ماشین ظرفشویی

۱_خرابی تایمر ماشین ظرفشویی چه علت‌هایی دارد؟

این مسئله ممکن است به دلیل بروز مشکل در کابل سیم‌های متصل به تایمر، فشار دادن بیش از اندازه آن و یا درست بسته نشدن درب دستگاه به وجود آید.

2_ماشین ظرفشویی نیز مانند ماشین لباسشویی به سرویس دوره‌ای نیاز دارد؟

بله، این وسیله نیز به سرویس‌های مرتب و دوره‌ای احتیاج دارد تا ضمن افزایش کارایی، از صدمه دیدن به قسمت‌های مختلف آن پیشگیری شود.

۳_برای جلوگیری از مشکل گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی چه کار کنیم؟

برای پیشگیری از بروز این مشکل، اتصالات برق و تنظیمات دما را چک کرده و فیلترهای دستگاه را همیشه تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *