علت خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی+تعمیر

جدیدترین مقالات

اگر جزو کسانی هستید که با یکی از اصلی‌ترین مشکلات ظرفشویی یعنی خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی مواجه هستید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید؛ چرا که ما قصد داریم در مقاله امروز راجع به علت خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی +تعمیر آن صحبت کنیم. پس لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

دلایل خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی

اگرچه روز به روز ماشین‌های ظرفشویی‌های جدیدتری وارد بازار شده است که نسبت به قبلی‌ها امکانات بیشتری دارند؛ اما عملکرد کلی ماشین‌های ظرفشویی‌ها یکسان است. خشک نشدن ظروف در دستگاه ظرفشویی می‌تواند به دلایل متعددی روی دهد. در صورتی که شما نیز پس از اتمام کار دستگاه شاهد قطره‌های آب روی ظرف‌ها بودید و دوست دارید علت بروز این مشکل و نحوه رفع آن را بدانید؛ ما در ادامه لیستی از مهم‌ترین علل خشک نشدن ضعف‌ها در ماشین ظرفشویی را برای شما شرح می‌دهیم:

  • تنظیمات نادرست برنامه شستشوی دستگاه: جالب است بدانید که برخی از برنامه‌های دستگاه، مرحله خشک کردن ندارند؛ لذا اگر ماشین ظرفشویی خود را روی چنین برنامه‌هایی تنظیم کنید، ظرف‌های شما را خشک نمی‌کنند. برای حل این مشکل دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کرده و برنامه درست را برای دستگاه خود انتخاب نمایید. بهتر است بدانید که برنامه‌هایی مانندQuick وpre Wash مرحله خشک کردن ندارند. پس اگر دستگاهتان روی این برنامه‌ها تنظیم است، آن را خارج نمایید.
  • عدم استفاده از مایع جلادهنده: بد نیست بدانید که مایع کمک شستشو یا همان مایع جلادهنده، ضمن کاهش نیروی کشش سطحی آب از باقی ماندن لکه‌های بزرگ روی ظرف‌ها جلوگیری می‌نماید و آب را به شکل سطوح نازکی روی ظرف نشانده تا به آسانی تبخیر شده و قطرات باقی مانده توسط جلادهنده، از بین می‌رود. به طور کلی اگر از مایع جلادهنده به میزان استاندارد استفاده کنید، چرخه خشک کردن ظروف در داخل دستگاه را بهبود می‌بخشد. در صورتی که همیشه از این مایع استفاده می‌کنید، اما باز هم شاهد خشک نشدن کامل ظرف‌ها هستید، می‌توانید مخزن آن را بررسی کنید که دچار گرفتگی نشده باشد.

دلایل خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی

  • چینش نادرست ظروف داخل ماشین ظرفشویی: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی گردد، عدم چینش صحیح ظرف‌هاست؛ یعنی اگر ظرف‌ها را به شکل ناهمگون در سبد ماشین ظرفشویی بچینید، در مراحل شستشو اختلال ایجاد خواهد شد. بنابراین به چیدمان صحیح ظروف دقت داشته باشید که کاسه‌ها و لیوان‌ها و فنجان‌ها را در قفسه‌های بالایی ظرفشویی به شکلی قرار دهید که مواد شوینده به داخل آنها رسیده و آب از آنها خارج شود. ظروف بزرگتر نیز مانند بشقاب و ماهیتابه و قابلمه را نیز در قفسه پایینی قرار دهید. ضمناً از سبدهای مخصوص نیز برای قرار دادن قاشق‌ها، چاقو و چنگال بهره بگیرید. دقت کنید که در مقابل بازوی آبپاش، هیچ مانعی وجود نداشته باشد.
  • خرابی هیت پمپ دستگاه: با توجه به اینکه در چرخه خشک کردن ظرف‌ها، هیت پمپ ماشین ظرفشویی آب را گرم می‌کند. در صورتی که این قطعه دچار آسیب یا سوختگی شود، ظروف به خوبی خشک نمی‌شوند. اما نکته مهم در رابطه با این مسئله این است که تشخیص آسیب دیدگی این قطعه باید توسط یک تکنسین حرفه‌ای صورت پذیرد؛ چرا که اگر خودتان خودسرانه اقدام به تعمیر این قطعه کنید، ممکن است به سایر قطعات دیگر ماشین ظرفشویی صدمه وارد کرده و از نظر ایمنی نیز خطراتی را برایتان به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید از متخصصان حرفه‌ای تهران بوش سرویس در این زمینه کمک بگیرید.
  • خارج کردن ظروف پیش از تمام شدن کار دستگاه: در برخی از مواقع افراد پس از به اتمام رسیدن فرایند شستشو، ظرف‌ها فورا را از دستگاه خارج می‌کنند و طبیعی است که ‌آنها به خوبی خشک نمی‌شوند. جهت پیشگیری از بروز چنین مسئله‌ای حتماً از به پایان رسیدن کار ماشین ظرفشویی، اطمینان لازم را کسب نمایید.
  • خراب شدن ترموستات ماشین ظرفشویی: این قطعه که وظیفه تامین ایمنی دستگاه در برابر افزایش بیش از اندازه دما را برعهده دارد، اگر آسیب ببیند منجر به عدم خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی خواهد شد. لذا هنگام مواجه با مشکل خشک نشدن ظروف، ترموستات را بررسی کنید و برای انجام این کار، از یک متخصص مجرب کمک بگیرید.
  • خرابی موتور فن دریچه هوای ماشین ظرفشویی: در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی برای تسهیل در عمل خشک کردن ظروف، از یک موتور فن دریچه هوا بهره گرفته می‌شود. اگر موتور فن کار خود را به درستی انجام ندهد، بدیهی است که ماشین ظرفشویی به طور صحیح ظروف را خشک نمی‌کند. لذا جهت تشخیص خرابی موتور فن، از اتصال جریان برق موتور اطمینان لازم را کسب کنید. در صورتی که موتور فن سوخته باشد و یا پروانه فن به راحتی نچرخد، موعد تعویض موتور فن دریچه هوا فرا رسیده است.
  • خرابی دریچه هوای دستگاه: در بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی جهت تخلیه هوای مرطوب و گرم تولید شده در چرخه آبکشی، از یک دریچه هوا استفاده می‌شود. در صورتی که این دریچه به طور صحیح باز نشود، رطوبت باقی مانده روی ظروف به خوبی خشک نمی‌شوند. این مسئله یکی از مشکلات رایج در بحث خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی است. پس دریچه هوای دستگاه را بررسی کرده و از نحوه صحیح باز شدن آن اطمینان حاصل کنید؛ اگر دیدید در این زمینه مشکلی وجود دارد، با تعمیرکاران متخصص تماس حاصل نموده و اقدامات لازم را جهت رفع این مسئله، به عمل آورید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی و راهکارهای مربوط به آن مطالبی را عنوان کردیم. اگر علت بروز این مشکل مواردی مانند تنظیمات اشتباه، چینش غیرصحیح ظروف و… باشد، می‌توانید به تنهایی خودتان مشکل را برطرف نمایید. اما اگر ایرادی در قطعات ماشین ظرفشویی وجود داشت، حتماً برای رفع آن از تعمیرکاران با تجربه مجموعه تهران بوش سرویس که بیش از 20 سال سابقه کمک بگیرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. از این که تا پایان مطلب در کنار ما بودید، از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم تا مطلب 11 مورد از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول

۱_چطور از خیس ماندن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی جلوگیری نماییم؟

بهتر است آنها را با دقت در دستگاه بچینید و از مایع جلادهنده استفاده نمایید. همچنین دستگاه را روی برنامه‌هایی که فاقد مرحله خشک کردن هستند، قرار ندهید.

۲_آیا خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند به دلیل خراب شدن برد الکترونیکی آن باشد؟

بله، نه تنها در ماشین ظرفشویی، بلکه در تمام وسایل برقی که برد دارند، خراب شدن برد می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. در ماشین ظرفشویی نیز ممکن است خراب شدن برد باعث خشک نشدن ظروف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *