دلیل جرقه زدن موتور لباسشویی چیست؟

جدیدترین مقالات
دلیل جرقه زدن موتور لباسشویی چیست؟

جرقه زدن موتور لباسشویی در زمان کار با ماشین لباسشویی یکی از مشکلات جدی است که باید فورا عیب یابی و رفع گردد. بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی علت های جرقه زدن موتور لباسشویی و ارائه راه حل هایی برای رفع این مشکل بپردازیم.

چرا ماشین لباسشویی جرقه می زند؟

ماشین لباسشویی‌ یکی از لوازم برقی پرکاربرد است که در زندگی ما نقش بسیار مهمی را دارد. اما بعضی اوقات ممکن است با برخی از مشکلات مانند جرقه زدن مواجه شوید و فرایند شستشو کاملا مختل شود. بنابراین در ادامه به بررسی دلایل جرقه زدن ماشین لباسشویی میپردازیم:

 

1.عدم پمپاژ آب و نچرخیدن دیگ

اگر پمپ آب درست عمل نکند، آب به دستگاه نرسیده و در نهایت دیگ لباسشویی نمی‌چرخد. این امکان وجود دارد که این امر باعث ایجاد فشار بر موتور گردد و در نتیجه موجب جرقه زدن لباسشویی شود.

راه حل:

برای رفع این مشکل شیر برقی، شیلنگ ورودی آب و همچنین میزان فشار آبی که وارد می‌شود را حتما چک کنید. گاهی نیز ممکن است کم بودن فشار آب دلیل بروز چنین مشکلی باشد.

عدم پمپاژ آب و نچرخیدن دیگ

2.خرابی بلبرینگ ها

امکان دارد خرابی بلبرینگ در دیگ لباسشویی یکی از علل جرقه زدن لباسشویی باشد. کاربرد بلبرینگ‌ها در دیگ لباسشویی حرکت صحیح دیگ است. وقتی بلبرینگ دیگ لباسشویی خراب باشد، ممکن است موجب اصطحکاک بیش از اندازه در محوری که بلبرینگ بر روی آن نصب شده است شود. این اصطحکاک می‌تواند موجب ایجاد اختلالات الکتریکی گردد و در نتیجه موجب جرقه زدن شود.

راه حل:

برای رفع این مشکل و همچنین جلوگیری از جرقه زدن لباسشویی ناشی از خرابی بلبرینگ، حتما از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید زیرا آنها می‌توانند بلبرینگ‌های دیگ لباسشویی را بررسی کنند و در صورت لزوم تعمیر و یا تعویض بلبرینگ را انجام دهند.

خرابی بلبرینگ ها

3.خرابی سیم پیچ ها

اگر اتصال های سیم‌پیچ‌ها به قطعات دیگر ماشین لباسشویی مناسب نباشد، این امکان وجود دارد که جرقه‌های الکتریکی ایجاد گردد. این مشکل عموما در نقاط اتصال سیم‌پیچ‌ها به سوکت‌ها، سوئیچ‌ها و یا قطعات دیگر رخ می‌دهد.

راه حل:

هم سیم‌پیچ‌ها و هم قطعات مرتبط را بررسی کنید و در صورت لزوم آن ها را تعمیر و یا تعویض نمایید.

خرابی سیم پیچ های ماشین لباسشویی

4.فرسوده شدن تسمه ها

کار تسمه‌ها در ماشین لباسشویی انتقال حرکت و چرخش آن است. جنس تسمه از لاستیک است و با گذر زمان و استفاده زیاد، ممکن است فرسوده و یا خراب شوند. هنگامی که تسمه‌ها فرسوده شوند، امکان دارد شروع به پاره شدن، کج شدن و یا از بین رفتن کنند که تمام این مشکلات موجب ایجاد اختلالاتی در حرکت صحیح تسمه‌ها شده و ممکن است تسمه در تماس با قطعات دیگر دستگاه قرار بگیرد و موجب ایجاد اصطکاک و نیز اختلالات الکتریکی شده که در نهایت به جرقه زدن منجر می‌گردد.

راه حل:

برای رفع مشکل فرسوده شدن تسمه ها میتوانید آن را تعویض و یا تعمیر نمایید. با تسمه‌های جدید و سالم دیگر این مشکلات به وجود نمی آید.

فرسوده شدن تسمه های ماشین لباسشویی

5.تجمع گرد و غبار در موتور

هنگامی که گرد و غبار در موتور جمع می شود ، می‌تواند به عنوان یک ماده سوختنی عمل بکند. در حالت عادی، همیشه موتور لباسشویی با جرقه‌های الکتریکی کوچک روشن می‌شود که وجود گرد و غبار در موتور ماشین می‌تواند موجب ایجاد جرقه‌های بزرگتر شود که به طور ناخواسته جرقه زدن را ایجاد کند.

راه حل:

برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در موتور و همچنین جلوگیری از جرقه زدن، تمیز کردن موتور لباسشویی امر بسیار مهمی است.

تجمع گرد و غبار در موتور ماشین لباسشویی

6.گرم شدن موتور

وقتی موتور لباسشویی مداوم و با سرعت بالا در چرخش است، این امر شاید منجر به ایجاد اصطکاک در بین لباس ها شود و اگر دمای موتور خیلی بالا باشد، این اصطکاک می تواند دلیلی برای ایجاد جرقه زدن باشد. این مسئله ممکن است به علت روشن بودن بیش از اندازه موتور، عیب فن خنک کننده و یا استفاده از برنامه های طولانی زمان شستشو باشد.

راه حل:

برای جلوگیری از جرقه زدنی که ناشی از گرمای بیش از حد موتور می باشد مهم است که سیستم خنک‌کننده ماشین لباسشویی را بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که کاملا درست عمل می‌کند. همچنین، مطمئن بشوید که مسیر هوا تمیز و بدون مانع برای خروج گرما از موتور فراهم باشد. در صورتی که مشکل ادامه پیدا کرد بهتر است با تکنسین مجرب مشورت کرده تا علت دقیق تشخیص داده شود و تعمیرات لازم انجام گردد.

7.بار زیاد لباسشویی

زمانی که ماشین لباسشویی بیش از حد مجاز با لباس‌ها پر می شوند، این امر ممکن است موجب ایجاد فشار اضافی در داخل ماشین لباسشویی شود. وقتی ماشین لباسشویی بیش از مجاز پر شود، فضای کافی برای حرکت آزادانه لباس‌ها و آب وجود ندارد و این امر ممکن است موجب ایجاد اصطکاک در بین لباس‌ها و قطعات داخلی ماشین گردد و جرقه‌های الکتریکی را تولید نماید.

راه حل:

برای جلوگیری از جرقه زدن موتور لباسشویی ناشی از پرکردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی، مهم است که همیشه ظرفیت مجاز ماشین را رعایت کرده و لباس‌ها را به طور مناسب در درون ماشین قرار دهید و از تماس مستقیم لباس‌ها با قطعات فلزی داخل ماشین جلوگیری نمایید.

8.تراز نبودن لباسشویی و لرزش بیش از حد

اگر در هنگام نصب لباسشویی دستگاهتان تراز نباشد در زمان کارکرد دچار لرزش شدید می شود. این لرزش ممکن است سبب ایجاد تماس در بین قطعات الکتریکی باشد و جرقه زدگی را به همراه داشته باشد.

راه حل:

در صورتی که ماشین لباسشویی به طور مداوم جرقه زد و یا بیش از اندازه لرزش داشت، بهتر است نسبت به تراز کردن دستگاهتان اقدام نمایید.

برای این کار، مجموعه تهران بوش سرویس در خدمت شماست تا هرگونه مشکل در لباسشویی شما را حل کند.

تراز نبودن لباسشویی و لرزش بیش از حد

9.آب و رطوبت اطراف دستگاه

بودن آب و رطوبت در نزدیک دستگاه لباسشویی می‌تواند عامل جرقه زدن آن باشد. این امر امکان دارد به علت نشتی آب در دستگاه و یا وجود رطوبت زیاد در محیط اطراف دستگاه باشد.

راه حل:

در این صورت حتما مطمئن شوید که دستگاه درست نصب شده و هیچ گونه نشت آبی وجود ندارد و اطمینان حاصل نمایید که محیط اطراف دستگاه کاملا خشک باشد.

آب اطراف لباسشویی

سخن آخر

در حقیقت جرقه زدن موتور لباسشویی ممکن است به دلیل های مختلفی باشد که در این مقاله به بررسی تمام این دلایل و راه حل‌های ممکن برای حل این مسئله پرداختیم. در نهایت، در زمانی که مشکلات ماشین ظرفشویی حل نشد، توصیه می‌شود که از تهران بوش سرویس ارائه دهنده خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *